شورای رقابت: نظارت سازمان حمایت جایگزین قیمت‌گذاری دستوری خودرو شد جولان محتکران و دلالان در بازار مسکن ایران درآمد خانوار‌های ایرانی در سال ۱۴۰۳ از هزینه‌ها جاماند ارزش سهام عدالت امروز یکشنبه ۲۶ مرداد ۱۴۰۴ پیش‌بینی قیمت دلار و درهم برای فردا (دوشنبه ۲۷ مرداد ۱۴۰۴) پیش‌بینی قیمت طلا و سکه برای روز دوشنبه (۲۷ مرداد ۱۴۰۴) «خانه ملک» در مشهد تبدیل به «مرکز جذب سرمایه‌های خارجی» خواهد شد قیمت انواع میوه در میادین تره بار اعلام شد (۲۶ مرداد ۱۴۰۴) کف کاذب مناسب فضا‌های پرتردد؛ چگونه بهترین سرمایه‌گذاری را انجام دهیم؟ بررسی قیمت امروز خودرو‌های خارجی و مونتاژی (۲۶ مرداد ۱۴۰۴) | رشد عجیب هایما ۸S بررسی قیمت امروز خودرو‌های داخلی (۲۶ مرداد ۱۴۰۴) | قیمت دنا پلاس افت کرد ویدئو| وام ۶۵۰ میلیونی نهضت ملی مسکن به متقاضیان قبلی هم تعلق می‌گیرد افزایش ۳۰ درصد تولید و توزیع گوشت در خراسان رضوی در دهه پایانی صفر بررسی قیمت گوشت و مرغ در روز‌های پایانی ماه صفر در مشهد (۲۶ مرداد ۱۴۰۴) + جدول فرایند ثبت وصدور تمامی مجوز‌های صادره توسط بانک مرکزی الکترونیکی شد راه دشوار اعتمادسازی دانش‌بنیان‌ها در بین صنایع هر باک بنزین سوپر وارداتی ۳.۵ میلیون تومان آب می‌خورد! چرا ایران خودرو در افزایش قیمت خودرو تابع قانون نیست؟ مهلت استرداد اظهارنامه و بخشودگی جرایم مالیات بر ارزش افزوده بهار ۱۴۰۴ تمدید شد بورس تغییر مسیر داد | ورود پول حقیقی به بازار سهام (۲۶ مرداد ۱۴۰۴) آماده‌باش کامل برق مشهد برای دهه پایانی صفر | مصرف برق به ۲۰۰۰ مگاوات می‌رسد آغاز واریز سود سهام عدالت ۱۴۰۳ + جزئیات ثبت‌نام آزمون استخدامی بانک مرکزی تا ۳۰ مرداد ادامه دارد | برگزاری آزمون در ۲۸ شهریور دستمزد استاد محمود فرشچیان برای طرح پشت اسکناس ۲۰۰هزار تومانی چقدر بود؟ قیمت امروز دلار، طلا، سکه و ارز دیجیتال (۲۶ مرداد ۱۴۰۴) | دلار در کانال ۹۲ هزار تومان ویدئو | اگر چند حساب بانکی دارید مراقب این نکات باشید معافیت موقت صنایع خراسان رضوی از پرداخت ردیفی که موجب افزایش ۱۰ برابری قبوض برق می‌شود احتمال کاهش قیمت میوه در مشهد طی روز‌های منتهی به پایان صفر ۱۴۰۴ | مشکلی در تأمین میوه زائران نداریم طلا در مشهد گرمی ۶۵ هزار تومان گران‌تر شد (۲۶ مرداد ۱۴۰۴) | ربع سکه چند؟
سرخط خبرها

بانکداری نوین و مشتری مداری

  • کد خبر: ۹۲۱۱۳
  • ۲۴ آذر ۱۴۰۰ - ۱۱:۵۹
بانکداری نوین و مشتری مداری
مجید شفاعی گلمکانی

امروزه بیش از پیش شاهد افزایش اهمیت مشتری مداری، مطرح شدن آن به عنوان مهم‌ترین مزیت رقابتی سازمان‎ها و نقش آن در موفقیت و پیشرفت کسب وکار‌ها هستیم.

باتوجه به تشدید رقابت‎‌ها در سال‎های اخیر و خدمات متنوع بانکداری، مشتری مداری اهمیت مضاعف پیدا کرده است. بانک‎ها مانند سایر شرکت‎ها و فعالان اقتصادی، برای جذب هرچه بیشتر مشتری و سرمایه‎‌های درحال گردش تلاش می‌کنند.

هرچه رقابت در صنعت بانکداری بیشتر می‎شود، اهمیت مشتری مداری و کیفیت خدمات دهی نیز افزایش می‎یابد.

مدیران ارشد بانکی تمام تلاش خود را می‎کنند تا با درنظر گرفتن خدمات به روزتر و تسهیل در کار مشتریان، پیوسته رضایت آنان را تامین کنند. محققان بسیاری بر نقش کلیدی کارکنانی که مستقیم با مشتری ارتباط دارند، در موفقیت سازمان‎های خدماتی، تاکید کرده‌‎اند.

نتایج و پیامد‌های مثبت برای سازمان‎های خدماتی مثل رضایت مشتری، وفاداری و تبلیغات شفاهی مثبت به طور درخورتوجهی می‎تواند از تعامل شخصی بین کارکنان خدمات دهنده و مشتریان تأثیر بپذیرد. به دلیل ماهیت ناملموس و تعامل خدمات، مشتریان هنگام قضاوت درباره کیفیت یک خدمت، اغلب بر رفتار کارکنان خدمت دهنده، تمرکز و توجه می‌کنند.

درنتیجه مشتری مداری کارکنان، عامل مهمی برای موفقیت سازمان‎های خدماتی است. ثابت شده است هزینه به دست آوردن مشتری جدید تا هشت برابر بیشتر از حفظ مشتری فعلی است.

ایجاد، توسعه و بقای هر سازمان به مشتریان آن بستگی دارد، بنابراین به کارگیری سیاست‎های لازم برای کسب مزیت رقابتی در محیط پرتلاطم و پیچیده صنعت بانکداری، توجه به مشتری و همچنین جذب و نگهداری وی، مهم‌ترین برنامه‎های مدیران است. مشتری گرایی معمولا خود را از طریق اولویت گذاری در تخصیص منابع برمبنای فراهم کردن ارزش برتر و رضایت مشتری نشان می‎دهد.

محققان، مشتری گرایی را از دو منظر بررسی می‎کنند:
۱. عنصری از فرهنگ سازمانی یا رفتار رویکرد سازمانی
۲. رویکرد فرهنگ رقابتی و تشویقی به منظور دریافت خدمات بیشتر

برای مثال، دو بانک را درنظر بگیرید؛ یک بانک در برنامه‎های کلان خود تصمیم می‎گیرد همه مردم از خدمات و تسهیلات اقتصادی آن استفاده کنند؛ به همین دلیل خدمات خود را در طیف وسیعی از گروه‎های شغلی و اقتصادی اعم از کارمندان، کارگران، بازاریان، دانشجویان، زنان خانه دار و... ارائه می‎دهد.

در این شرایط هر فرد با سرمایه‎ای چه خرد و چه کلان در این بانک حساب خواهد داشت. اما بانکی دیگر تمایل دارد با افرادی خاص از جوامع هدف ارتباط داشته باشد؛ برای مثال تاجران و بازرگانان. در این شرایط، این بانک با دادن خدمات تخصصی و مناسب به مشتریان خود، برای ارتقای کیفیت خدماتش تلاش خواهد کرد.

در این مثال هر دو دیدگاه را مدیران ارشد بانک‎‏ها ارائه و پایه ریزی می‎ کنند که هدف نهایی آن‎ها، جذب مشتری بیشتر و رضایت حداکثری آنان است. در دو دهه اخیر، باتوجه به افزایش هزینه‎های حمل ونقل و ازدیاد ترافیک و افزایش درخواست‌های خدمات بانکی از جانب مردم، ارائه خدمات غیرحضوری، ارزش و جایگاه ویژه‎ای پیدا کرده است.

بانکداری نوین، پیشرو در خدمات دهی اینترنتی، پیامکی و تلفنی است، به طوری که هرکس با دسترسی به ابزار ارتباطی و مخابراتی می‌تواند تا حد مطلوبی نیاز‌های بانکی خود را برطرف کند.

در سال‎های اخیر با توسعه نرم افزار‌های بانکی در گوشی‎های هوشمند، خدمات دهی غیرحضوری وارد مرحله جدیدی شده است، تاآنجاکه با نداشتن نرم افزار‌های بانکی، حتی با مراجعه حضوری به بانک نیز نمی‎توان کار خدمات و تسهیلات مدنظر مشتری را انجام داد.

بانک‎ها به صورت جدی در مسیر خدمات دهی خود در بستر نرم افزار‌ها و سایت‎های اینترنتی قرار گرفته‎ و بازخورد مثبت مردم را نیز دیده‎اند. درحال حاضر نرم افزار‌های بانکی، طرفداران بسیاری پیدا کرده اند؛ به همین دلیل یکی از معیار‌های مشتری مداری در بانکداری حاضر، ارائه بهترین خدمات در همین بستر است.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
آخرین اخبار پربازدیدها چند رسانه ای عکس
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->