تبیین برنامه تحول و مدل‌های کسب‌وکار سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران محدودیت‌ها و ممنوعیت‌های ترافیکی مراسم گرامیداشت شهدای مقاومت در مشهد اعلام شد مراسم قرعه‌کشی محصولات ایران خودرو برگزار شد+ جزئیات (۴ اسفند ۱۴۰۳) ریزش قیمت خودرو‌های خارجی (۴ اسفند ۱۴۰۳) + جدول بررسی قیمت امروز خودرو‌های داخلی (۴ اسفند ۱۴۰۳) | شاهین اتوماتیک پلاس ۱۵ میلیون تومان ریزش کرد پیش فروش بلیت‌های نوروز ۱۴۰۴ در دهه نخست اسفند ۱۴۰۳ بخشنامه وام ۶۵۰ میلیون تومانی مسکن ابلاغ شد (۴ اسفند ۱۴۰۳) پیش‌فروش سه محصول سایپا ویژه ماه رمضان از (۶ اسفند ۱۴۰۳) + جزئیات بررسی بروکر آلپاری با بروکر‌های دیگر: مقایسه کامل آخرین جزئیات از واریز سود سهام عدالت (۴ اسفند ۱۴۰۳) ریزش بورس در اولین روز هفته | گزارش وضعیت بازار سهام (۴ اسفند ۱۴۰۳) حدود یک‌سوم صنایع باارزش ایران در خراسان رضوی هستند | سهم استان از سبد مالیاتی کشور کمتر از یک درصد است زمان مرحله دوم پیش فروش سکه مشخص شد + جزئیات خطوط مترو و اتوبوس‌رانی مشهد فردا (۵ اسفند ۱۴۰۳) در روز تشییع پیکر سید مقاومت، رایگان است قیمت حلیم و شله در ایام ماه مبارک رمضان ۱۴۰۳ در مشهد اعلام شد تمدید تغییر ساعات کاری بانک‌ها تا ۱۵ فروردین ۱۴۰۴ خرید قسطی خودرو تا قبل از نوروز ۱۴۰۴ نرخ طلا در مشهد اعلام شد (۴ اسفند ۱۴۰۳) آغاز طرح نظارتی تعزیرات حکومتی ویژه رمضان و نوروز ۱۴۰۴ در مشهد و خراسان رضوی از فردا (۵ اسفند ۱۴۰۳) + فیلم قیمت امروز ارز، طلا، سکه و بیت کوین (۴ اسفند ۱۴۰۳) | دلار ۹۴ هزار تومان را هم رد کرد ۸۰ درصد اشتغال خراسان رضوی در فضای غیرصنعتی است | مشهد، میزبان ۵۲ درصد هتل‌های کشور عضو کمیسیون عمران مجلس: گرانی بلیت هواپیما اگر مصوبه قانونی ندارد، باید لغو شود وزیر نیرو: کشف ۱۰هزار ماینر قاچاق در کشور ریزش آبشاری قیمت دلار دیجیتال (۴ اسفند ۱۴۰۳) بازار کیف‌ و‌ کفش مشهد رنگ‌وبوی شب عید ندارد | گرانی دلار و نبود نقدینگی، مشکل اصلی تولیدکنندگان انتقاد نماینده مجلس از کارشکنی بانک‌ها در پرداخت وام ازدواج و فرزندآوری توزیع گوشت گوسفندی منجمد تنظیم بازار در خراسان رضوی آغاز شد (۴ اسفند ۱۴۰۳) افزایش حداقل دستمزد متناسب با نرخ تورم، به حفظ قدرت خرید کارگران کمک می‌کند بازار اجاره مسکن بهبود می‌یابد؟ (۴ اسفند ۱۴۰۳)
سرخط خبرها

بانکداری نوین و مشتری مداری

  • کد خبر: ۹۲۱۱۳
  • ۲۴ آذر ۱۴۰۰ - ۱۱:۵۹
بانکداری نوین و مشتری مداری
مجید شفاعی گلمکانی

امروزه بیش از پیش شاهد افزایش اهمیت مشتری مداری، مطرح شدن آن به عنوان مهم‌ترین مزیت رقابتی سازمان‎ها و نقش آن در موفقیت و پیشرفت کسب وکار‌ها هستیم.

باتوجه به تشدید رقابت‎‌ها در سال‎های اخیر و خدمات متنوع بانکداری، مشتری مداری اهمیت مضاعف پیدا کرده است. بانک‎ها مانند سایر شرکت‎ها و فعالان اقتصادی، برای جذب هرچه بیشتر مشتری و سرمایه‎‌های درحال گردش تلاش می‌کنند.

هرچه رقابت در صنعت بانکداری بیشتر می‎شود، اهمیت مشتری مداری و کیفیت خدمات دهی نیز افزایش می‎یابد.

مدیران ارشد بانکی تمام تلاش خود را می‎کنند تا با درنظر گرفتن خدمات به روزتر و تسهیل در کار مشتریان، پیوسته رضایت آنان را تامین کنند. محققان بسیاری بر نقش کلیدی کارکنانی که مستقیم با مشتری ارتباط دارند، در موفقیت سازمان‎های خدماتی، تاکید کرده‌‎اند.

نتایج و پیامد‌های مثبت برای سازمان‎های خدماتی مثل رضایت مشتری، وفاداری و تبلیغات شفاهی مثبت به طور درخورتوجهی می‎تواند از تعامل شخصی بین کارکنان خدمات دهنده و مشتریان تأثیر بپذیرد. به دلیل ماهیت ناملموس و تعامل خدمات، مشتریان هنگام قضاوت درباره کیفیت یک خدمت، اغلب بر رفتار کارکنان خدمت دهنده، تمرکز و توجه می‌کنند.

درنتیجه مشتری مداری کارکنان، عامل مهمی برای موفقیت سازمان‎های خدماتی است. ثابت شده است هزینه به دست آوردن مشتری جدید تا هشت برابر بیشتر از حفظ مشتری فعلی است.

ایجاد، توسعه و بقای هر سازمان به مشتریان آن بستگی دارد، بنابراین به کارگیری سیاست‎های لازم برای کسب مزیت رقابتی در محیط پرتلاطم و پیچیده صنعت بانکداری، توجه به مشتری و همچنین جذب و نگهداری وی، مهم‌ترین برنامه‎های مدیران است. مشتری گرایی معمولا خود را از طریق اولویت گذاری در تخصیص منابع برمبنای فراهم کردن ارزش برتر و رضایت مشتری نشان می‎دهد.

محققان، مشتری گرایی را از دو منظر بررسی می‎کنند:
۱. عنصری از فرهنگ سازمانی یا رفتار رویکرد سازمانی
۲. رویکرد فرهنگ رقابتی و تشویقی به منظور دریافت خدمات بیشتر

برای مثال، دو بانک را درنظر بگیرید؛ یک بانک در برنامه‎های کلان خود تصمیم می‎گیرد همه مردم از خدمات و تسهیلات اقتصادی آن استفاده کنند؛ به همین دلیل خدمات خود را در طیف وسیعی از گروه‎های شغلی و اقتصادی اعم از کارمندان، کارگران، بازاریان، دانشجویان، زنان خانه دار و... ارائه می‎دهد.

در این شرایط هر فرد با سرمایه‎ای چه خرد و چه کلان در این بانک حساب خواهد داشت. اما بانکی دیگر تمایل دارد با افرادی خاص از جوامع هدف ارتباط داشته باشد؛ برای مثال تاجران و بازرگانان. در این شرایط، این بانک با دادن خدمات تخصصی و مناسب به مشتریان خود، برای ارتقای کیفیت خدماتش تلاش خواهد کرد.

در این مثال هر دو دیدگاه را مدیران ارشد بانک‎‏ها ارائه و پایه ریزی می‎ کنند که هدف نهایی آن‎ها، جذب مشتری بیشتر و رضایت حداکثری آنان است. در دو دهه اخیر، باتوجه به افزایش هزینه‎های حمل ونقل و ازدیاد ترافیک و افزایش درخواست‌های خدمات بانکی از جانب مردم، ارائه خدمات غیرحضوری، ارزش و جایگاه ویژه‎ای پیدا کرده است.

بانکداری نوین، پیشرو در خدمات دهی اینترنتی، پیامکی و تلفنی است، به طوری که هرکس با دسترسی به ابزار ارتباطی و مخابراتی می‌تواند تا حد مطلوبی نیاز‌های بانکی خود را برطرف کند.

در سال‎های اخیر با توسعه نرم افزار‌های بانکی در گوشی‎های هوشمند، خدمات دهی غیرحضوری وارد مرحله جدیدی شده است، تاآنجاکه با نداشتن نرم افزار‌های بانکی، حتی با مراجعه حضوری به بانک نیز نمی‎توان کار خدمات و تسهیلات مدنظر مشتری را انجام داد.

بانک‎ها به صورت جدی در مسیر خدمات دهی خود در بستر نرم افزار‌ها و سایت‎های اینترنتی قرار گرفته‎ و بازخورد مثبت مردم را نیز دیده‎اند. درحال حاضر نرم افزار‌های بانکی، طرفداران بسیاری پیدا کرده اند؛ به همین دلیل یکی از معیار‌های مشتری مداری در بانکداری حاضر، ارائه بهترین خدمات در همین بستر است.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->